Descarrega el dossier aquí: PDF (Enllaç)
Accedeix a tota la informació a la web La Cerimònia de la llum
Presentació
La Cerimònia de la Llum és el resultat d’anys de cerca d’un nou sentit en la interpretació i posterior adaptació artística dels repertoris històrics i tradicionals. S’ha expressat des del 2010 mitjançant un espectacle musical concebut per a ser viscut en esglésies, teatres i espais simbòlics, en els quals s’hi retroben les cançons de la tradició escrita, recollides en el Llibre Vermell de Montserrat amb el repertori tradicional oral, les cançons de bressol de tota la Mediterrània. El missatge dels seus valors abasta des de la convivència entre cultures i pobles fins a la necessitat d’una lectura actual de símbols religiosos i culturals. L’espectacle s’adapta als llocs on es celebra mitjançant recursos escenogràfics específics, incorpora temes propis de cada àrea geogràfica i compta amb la participació d’artistes locals convidats.
Lídia Pujol
Repertori
- Stella Splendens. Llibre Vermell de Montserrat.
- Y una madre. Cançó de bressol sefardita.
- Cuncti simus concanentes. Llibre Vermell de Montserrat.
- Splendens Ceptigera. Llibre Vermell de Montserrat.
- La nina i son germà / La dama de Chaouen. Popular catalana. Adaptació: Lídia Pujol – Pau Figueres – Dani Espasa.
- Los set goyts. Llibre Vermell de Montserrat.
- Hor ch’e tempo di dormire. Tarquino Merula (1594-1665)
- Ad mortem festinamus. Llibre Vermell de Montserrat.
- L’albada encara no ha arribat. Popular grega.
- Mariam Matrem. Llibre Vermell de Montserrat.
- Cançó de bressol àrab
- Ai el meu tresor. Cant d’albat popular grec.
- Polorum regina. Llibre Vermell de Montserrat
- Sogna fiore mio. Cançó de bressol napolitana.
Format
El format principal dela Cerimònia és el següent:
Lídia Pujol: creació i direcció i veu; Dani Espasa: direcció musical, orguenet, orgue, clavicèmbal i teclats¸Mohamed Ayoub Bout: veu; Efren López: saltiri, arpa, viola de roda i llaüts; Xavi Lozano: instruments de vent; Miquel Àngel Cordero: contrabaix; Pau Marcos: violes de gamba; Miriam Encinas: percussions, viola d’arc i flautes de bec; Mohamed Soulimane: violí, kamanjé i llaüt; Aleix Tobias: bateria i percussions; Antonio Sánchez: efectes de so acústics i percussió.
(La flexibilitat i riquesa de la producció pot oferir versions reduïdes, adaptades a espais i formats diferents)
Comentaris
“Lídia Pujol, una de les veus més lluminoses del nostre escenari musical, per la seva singular capacitat de commoure’ns amb la seva calidesa, la seva generosa riquesa de registres i l’excel·lència de la seva interpretació, ha estat oferint dins d’alguns dels monuments més importants del nostre país La Cerimònia de la Llum, on demostra que l’art de la cançó pot anar molt més enllà del que ens solem esperar si hi unim un missatge que transcendeixi el plaer estètic. Lídia Pujol celebra i encomana una Llum de bellesa, d’espiritualitat i d’humanisme que travessa els segles i que les adversitats d’un present inquietat fan encara més indispensable reconèixer i reviure”
Carles Duarte i Montserrat. Poeta.
“Allà no es tractava ben bé de representar un espectacle. De fet, la grandiosa cerimònia de la llum havia estat el pròleg natural de la pujada. Ara es presentava amb bellesa al·legòrica i simbòlica, en clau humana, un problema d’impredictibles dimensions punyentment actual. I se’n donava la solució. Teòrica i d’una profunditat metafísica. Lídia Pujol era la mestra de la cerimònia.”
Alexandre Corniero. Historiador.
“La Cerimònia de la Llum nos lleva por un camino de velas encendidas a un templo donde en realidad nos encontramos con la aparición de la memoria sonora, que es oscura e invisible. Resulta muy grato encontrase con canciones de hace siglos en el momento en que vuelven a cobrar vida para decirnos que aún son Fuente de emoción, sea sagrada o profana. Lídia Pujol las interpreta con la naturalidad de una voz actual, sin distanciamiento técnico, pero con rigor artístico”
Santiago Auserón. Músic i filòsof.
“La Cerimònia de la Llum és una experiència artística amb arrels pregones, presentada amb la senzillesa d’una laïcitat molt propera a la pell i al cor del públic. Una experiència cultural inoblidable, que acarona els recers més amagats de la nostra essència i cultura. Un pas per a entendre’ns millor, a nosaltres mateixos i la gent que ens envolta. Un convit a la llibertat de pensament i creences. Un homenatge a la creació i a la convivència”.
Romà Escalas i Llimona. Músic i museòleg.
Premsa
EL PERIODICO. Per Jordi Bianccioto. PDF (Enllaç)
Lídia Pujol, cerimònia amb tensió i encant
ARA. Per Ben Olid (8/8/11) PDF (Enllaç)
Llum contra l’infern de la incomunicació
REVISTA MUSICAL CATALANA. Per J.C.C PDF (Enllaç)
Un espectacle fascinant a Sant Llorenç de Morunys
AVUI. Per Francesc Massip (25/01/11) PDF (Enllaç)
Camí de Llum
REGIÓ7. Per Pepa Mañé (23/01/11) PDF (Enllaç)
Suria reviu l’esperit del vot de poble amb l’espectacle místic de Lídia Pujol
Vídeos



