Hola amics,

El 23 vam arribar a Barcelona però en l’avió de tornada ja vaig començar a pair tot el que hem viscut aquests dies.

Per començar,

Jo volia senzillament anar amb la Teresa a Veneçuela, per veure i viure a través del seu punt de vista, el que ella, personalment, considera una alternativa al neocapitalisme. Aquest era el punt de partença quan vaig fer conscient el somni de seguir-la però, en algun moment, les coses van prendre un caire «professional» del que ara m’adono que no puc, ni vull, ni sé fer-me’n càrrec. En algun moment vaig pensar que havia de mostrar la complexitat del país que ha votat a Chávez i donar-ne testimoni, i llavors sense saber-ho encara, em vaig perdre de mi. Jo vull donar veu al pensament i a la direcció a la que apunta la Teresa. No vull donar veu, per exemple, al pensament d’Aznar, només sé que és oposat al meu. El meu pensament l’elaboro i el faig créixer compartint-lo amb persones que entenen l’amor com un reflex actiu del bé comú i no de l’interès personal. Vull donar veu a possibles alternatives davant la privatització de la sanitat publica, per exemple…

Del meu propi país només sé dir que no vull unes lleis que permetin rescatar titànics vaixells amb els seus capitans i tripulacions a costa de deixar ofegar als passatgers. Aquestes són les nostres lleis que, per cert, no són les que hem votat. Aquestes lleis les van  introduint mentre ens entretenen parlant de Chávez, de la prohibició de parlar castellà a Catalunya, del valor de ser persona únicament en el camp de futbol entre Guardioles i Mourinhos, d’armes de destrucció massiva, de Bin Laden, de les Pussy riot… ¿Algú ha votat aquest rescat a Bankia, o el Tractat de Lisboa? ¿algú està d’acord amb el desmantellament de la sanitat publica, les pensions, la educació i la cultura?

L’opció evangèlica: l’opció pels pobres.

La Teresa ha donat veu pública a un projecte de país que en el seu horitzó situa a les persones per damunt del capital. No es fa càrrec del grau de delinqüència o compromís de qui l’ha de dur a terme perquè, d’entre altres coses, la Teresa és la persona que conec que respecta com cap altre l’autodeterminació del individu. Amb el seu treball intel·lectual, espiritual i experiencial construeix un discurs en el que fa de l’amor i la llibertat dues paraules indissociables i de mesura directament proporcional.

Diu que Veneçuela té un marc legal que apunta als pobres, que el nostre apunta als rics, i que ella, com no pot ser d’una altre manera, s’apunta al primer. El seu parer, donada la seva pròpia experiència, l’entorn intel·lectual i espiritual afí al seu pensament evangèlic, llibertari i amorós viscut a Veneçuela, és que Chávez és un dirigent que ha portat a les urnes aquesta proposta, l’està fent visible, en alguna mesura possible, i considera que això ja és molt més del que s’està fent ara mateix al nostre país i en molts altres, en els que com diu Salvador Giner a l’article que us adjunto (el baile de los maniqueos), «ja sabem que els serveis secrets o diplomàtics d’aquests països no són pas angelicals«. Sabem també que, per molt que la Teresa va posar i posa en evidencia la perversitat de les multinacionals farmacològiques que financen aquests governs «poc angelicals», els seus crims continuen impunes gràcies a uns marcs constitucionals que amb un bon grapat d’advocats «gens angelicals», permeten, per molt que es denunciïn, les més aberrants atrocitats. Crec senzillament que Salvador Giner no coneix a la Teresa, ni se l’ha escoltat, ni se l’ha llegit perquè cada cop que la Teresa obre la boca és per dir de mil maneres que les coses no són blanc o negre. No entenc què vol dir quan utilitza la paraula “maniqueu” per referir-se a la persona que ha fet de la diversitat en comunió la motivació de la seva vida, que ha fet de la seva manera d’entendre què és «Ser persona, avui», la seva tesi doctoral. Proba n’és, la gran quantitat de persones tan diferents que compartim en confiança el seu pensament: religioses o no, de totes les edats, gèneres, inclinacions polítiques…   El Salvador Giner i jo potser no pensem el mateix, encara que ho dubto. Malgrat això ens podem respectar i conviure. De fet, l’aprecio sincerament. Ahir mateix ens vàrem trobar a l’enterrament d’una amiga comú (a qui porto en el meu cor),  i de seguida va treure el tema: –Avui m’he ficat amb la teva amiga, va dir-me, i  per tranquil·litzar-me afegí, però el teu nom no l’he posat, eh? Hagués estat un honor que ho haguessis fet…, vaig respondre.

Parlant de l’article, el mateix Salvador em va dir que coneix bé el país veneçolà, que és Doctor Honoris Causa per la universitat de Valencia (Veneçuela) i que abans que arribés Chávez les coses estaven molt pitjor. (…) «Nos mean y dicen que llueve», vaig pensar tot recordant Eduardo Galeano.

Cada persona té el seu parer, els seus interessos, el seu procés i si algú opina que l’altre està equivocat, crec que és en aquesta diversitat d’opinions on podem trobar l’aprenentatge i l’evolució. Sempre la diversitat en diàleg, mai en la uniformitat, ni en la maniquea simplicitat de separar el món entre «l’eix del bé i l’eix del mal» que ha forjat les ultimes involucions del sistema capitalista afegint-hi el prefix «neo».

Però sobretot, per l’amor de Déu o per respecte a la dignitat, com ho vulgueu anomenar, quan plogui, que ens diguin que plou, perquè sinó, sí que és per pixar-s’hi. Perquè sinó, això és Can Pixa.

De moment, després d’aquestes digestions mentals, he entès que a l’hora de plantejar el possible documental que en pot sorgir d’aquest viatge, serem personals. I dic «possible» perquè la «guinda» que havia de ser l’encontre entre la Teresa i el Chávez, no s’ha donat. Hem estat pendents fins l’última hora i tot apuntava a que l’interès mostrat en tot moment el faria possible, però suposem que la campanya electoral en la que està immers el president no ho ha permès.

I dic «personal» perquè el motor que mou la meva vida és allò que em motiva intima, única i personalment. Si sóc intèrpret i cantant és perquè la música «obra en mi meravelles» i per això m’he acabat professionalitzant. La Teresa obre en mi una finestra a l’horitzó i em convida a somiar, allà on altres ens fan creure que retallades i rescats són la única sortida.

Ara, inspirada pel paisatge, el plaer i la força que em dóna el seu gest i l’infinit que s’obre al meu davant, deixeu que us canti una lletra de la Mayte Martín. *(ara sóc jo qui demana la vostra imaginació… ja estic cantant…)

Vive,

Invéntate ese mundo que tu quieras vivir,

Invéntate ese mundo que tu quieras soñar

Y vive para hacerlo realidad.

 

Pd: Com bé sabeu els qui us heu llegit el dossier inicial, aquesta és una incitativa d’un grup de persones que posen els seus talents i diners al servei de la direcció a la qual apunta el pensament de la Teresa Forcades. Subratllo de nou que aquesta aventura no conta amb recolzament de cap entitat pública, i quan es revisi el material es decidirà si fem una postproducció de cara a fer un documental o anem penjant els enregistraments a poc a poc en aquest mateix blog.

De moment això és tot.

Seguim

Article: Me gusta, no me gusta