Sílvia Planas (Setcases). 3/09/12. Totmusicat.cat
.
Setcases, capvespre de començament de setembre. La imminència de la tardor es fa evident amb cada bufarada d’un vent fred que anuncia la fi de l’estiu. A l’església, el retaule de Sant Miquel presideix un escenari il·luminat per ciris que li donen un aire medieval i recollit, que s’encén de sobte amb la veu de cristall de Lidia Pujol.
.
Lídia Pujol a Setcases. Foto: Evdokim Perevalsky
Després d’acordar amb el públic que cada peça anirà acompanyada d’una breu explicació i serà posada en context per a donar sentit a tot plegat, el concert arrenca amb els primers versos d’Amic Amat de Llull. L’exquisida sensibilitat de la poesia medieval ja no abandonarà l’escenari, ans s’anirà desgranant durant més d’una hora, a través de les múltiples variants que son exemple clar de la riquesa que dona la diversitat de cultures i d’esperits propis de la nostra edat mitjana.
La veu magnífica de Lidia Pujol, acompanyada per la guitarra de Pau Figueres i pel violí de Sergi Alpiste, omple cada racó de la bella nau romànica. Tot el cant és des de i per a l’amor; el títol del concert així ho explica: “Lais d’Amor”, en evocació d’una època en què existiren unes Corts d’Amor per a jutjar qüestions amoroses, que varen ser dissoltes l’any 1173.
Les cançons de trobadors com Peire Cardenal, Giraut de Bornelh, Raimon de Miraval o Bernat de Ventadorn, es conjuguen amb peces de la tradició judeo hispana (sefardites) i amb els bells poemes de les trobairitzs provençals, entre els que destaquen els versos de Beatriu, comtessa de Dia, la veu de la qual ens arriba a través dels versos retrobats per Lidia Pujol: “per ell jo visc amb plany i enyor, al llit o quan vaig vestida”. El millor moment arriba cap al final del concert, amb les interpretacions de dues peces del Llibre Vermell de Montserrat. És llavors quan Lidia Pujol és més sublim, i la seva veu es revesteix, encara més, d’una intensa preciositat cromàtica, en desgranar els bells versos llatins del Mariam Matrem i del Polorum Regina: “Stella matutina, dolcissima , Regina omnium nostra”.

Un espectacle ple de professionalitat i delicadesa, ofert en un entorn magnífic. Una experiència de final d’estiu que esdevé una autèntica troballa, en certa manera, insospitada. Un d’aquells plaers que, en el seu petit format, resulten un luxe ple pels sentits.
http://totmusicat.wordpress.com/2012/09/03/lidia-pujol-un-luxe-pels-sentits-en-el-seu-concert-a-setcases/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/noticia/18782/setcases/emociona/amb/elegant/veu/lidia/pujol
http://www.naciodigital.cat/elripolles/noticia/18768/lidia/pujol/recupera/cancons/amor/medievals
.
Enviar comentario